T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ORDU / PERŞEMBE - Ordu Sosyal Bilimler Lisesi

Verimli Ders Çalışma Yöntemleri

ÇALIŞMA ORTAMINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
* Çalışma odası mümkün olduğunca fazla sıcak ve ya soğuk olmamalıdır.
* Çalışma odası düzenli olarak havalandırılmalı ve sessiz olmalıdır.
* Çalışma masası ve yüksekliği çalışan kişinin boyuna uygun olmalıdır.
* Ders çalışırken müzik televizyon vs dinlenmemelidir.
* Ders çalışma ortamında, dikkatin dağılmasına yol açacak resim, afiş gibi  malzemeler olmamalıdır.
* Çalışma masası ders faaliyetinin dışında kullanılmamalıdır.
* Çalışmaya başlamadan önce, çalışma sırasında gerekli olacak bütün malzemenin  el altında bulunması, dikkatin dağılmaması açısından önemlidir.

ZİHNİN DAĞILMASINI ÖNLEME
  
* Zihnin dağılması herkesin karşılaştığı bir durumdur. Buna yol açan sebepler  içten ve dıştan gelir.
* Zihnin dağılmasına yol açan iç sebepler; hayal kurmak ve endişe etmektir.
*Hayal kurmaya başladığınızı fark ederseniz ya hayal kurmayı kendinize ödül  olarak vererek, bunu dinlenme aralığınıza erteleyin yada hayalinizi kurmaya  devam edin ve tamamlayınca da dersinize dönün.
* Hayalinizi bir türlü bitiremiyorsanız kalkıp dolaşın veya hafif fizik  egzersizi yapın.
* Zihnin dağılmasına yol açan dışsal sebepler; odada asılı posterler,yatarak  ders çalışmak, müzik dinlemek, televizyon izlemek, bir şeyler atıştırmak ve  gezinmektir.

AMAÇLARIN VE ÖNCELİKLERİN BELİRLENMESİ

* Zamanı kontrol etmek hayatı kontrol etmektir.
* Başarılı olabilmek için enerjinizi, günlük olayların peşinde harcayarak  geçirmek değil,amaçlarınız doğrultusunda kullanmak önemlidir.
* Zamanı öncelikleriniz  doğrultusunda kullanabilmek için uzun,orta ve  kısa dönemli amaçlarınızın belirlenmesi gerekir. (Örnek; kısa dönemli amaç;okul  derslerinde başarılı olmak, orta dönemli amaç;lise diploması almak,uzun dönemli  amaç;üniversiteye girmek.)
* Listenin en üstünde yer alan hayat amacınızı büyük harflerle bir kartona  yazıp,çalışma masanıza asın. Bu daha iyi motive olmanızı sağlayacaktır.
* Bir çok amacı bir arada gerçekleştirmek kolay değildir. Bu nedenle seçim  yapıp en önemli ve kendinizi en güçlü hissettiğiniz amaca yönlendirin.
* Amacınızı gerçekleştirmek için her gün belli bir süre ayırın ve bu süreye  kesinlikle uyun.

ZAMANI DÜZENLEMEK VE PROGRAM YAPMAK
* Zamanın etkili bir şekilde kullanılması günlük programın düzenlenmesiyle  mümkündür,
* Zamanı iyi kullanmak için geçmişte zamanın nasıl ziyan edildiğinin bilinmesi  gerekmektedir. 
* En iyi ders çalışma  yöntemi; çalışmak, tekrarlamak ve dinlemektir.
* Zaman tasarrufu için televizyon uzak durun ve programlarda seçici olun. 
* Boş geçen her süreyi tekrar yaparak geçirin,

ÇALIŞMA VE TEKRAR PROGRAMI
* İnsan öğrendiğini çok hızlı unutur. 
* Başta ve sonda öğrenilen daha çok akılda kalır.
* Uzun bir listeyi öğrenmeye çalışmak yerine, listeyi daha küçük parçalara  bölerek öğrenmek daha kolaydır.
* Yapılacak çalışmada en iyi verimi almak için öğrenmeyi 20-40 dakikalık  aralıklara ayırmak gerekmektedir. 
* Problem çözerken çözüme ulaşıncaya kadar ara vermemek gerekir.
* 20-40 dakika arası ders çalıştıktan sonra 10 dakika tekrar yapmak gerekir,
* Her çalışma aralığı sonunda 10 dakika dinlenmek gerekmektedir,
* Hiç tekrar yapılmazsa öğrenilenlerin % 80'i unutulur,
* Notların tekrar yazılması ve ya çalıştıktan sonra notların tekrar, hızla  gözden geçirilmesi, hatırlamayı pekiştirir,
* Öğrenilenlerin düzenli aralıklarla tekrarlanması gerekir,
* Gece yatmadan önce gün içinde öğrenilenlerin 10 dakika süreyle hızlı bir  şekilde tekrarlanması, sabah kalkınca da gözden geçirilmesi bilgiyi pekiştirir. 

ETKİN DİNLEME
* Konuyla ilgili ön okuma yapın.
* Sorular çıkarın, konunun fikirleri üzerinde yorum yapın,
* Hızlı okuma yavaş okumadan daha iyi anlaşılır. Bu nedenle  hızlı okumaya  çalışın,
* Dudakları kıpırdatarak okuma, okumanın hızını düşürür. Yapılması gereken  kelime gruplarını okuyacak şekilde dikkati toplamaktır.

ÖĞRENMEK İÇİN OKUMA (ETKİN OKUMA)
* İzleme, sorma, okuma anlatma ve tekrarlama basamaklarından meydana  gelmektedir.
* İzle; genel fikir edinme ve ana fikri anlamak için bölüme 3-4 dakika göz  atmaktır.
* Sor; bölümün hangi amaçla okunacağı konusunda sorular hazırlamak ve neleri  öğrenmek istediğinizi belirlemektir.
* Oku; hazırlanmış sorulara cevap alacak şekilde okumaktır.
* Anlat; sadece notlara bakarak önemli noktaları anlatmaktır.
* Tekrarla; bütünüyle hafızadan yapılan tekrarlar 4-5 dakika sürer.

Unutmamak  gerekir ki  öğrenmek için ders başında çok vakit geçirmek değil, çok  sayıda tekrar yapmak gerekir.


Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.03.2015 - Güncelleme: 17.02.2022 21:00 - Görüntülenme: 4383
  Beğen | 0  kişi beğendi